Kończy się bardzo opóźniona modernizacja magistrali E20 pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem. Nastąpiło długo oczekiwane uruchomienie lokalnego centrum sterowania (LCS) w Kutnie, trwają też przygotowania do wdrożenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Ma on działać w pełni najpóźniej w grudniu.
Modernizacja magistrali E20 pomiędzy aglomeracjami warszawską i poznańską to jedna z najmocniej opóźnionych dużych inwestycji kolejowych w skali kraju.
Rozpoczęła się w 2017 r., a pierwotne założenia mówiły
o zakończeniu wszystkich prac w 3,5 roku. Najbardziej problematyczna okazała się
realizacja robót w rejonie Kutna, za które odpowiada konsorcjum ZUE – Budimex – Strabag.
LCS działa, dynamiczna informacja jeszcze nie
W marcu tego roku informowaliśmy o długo oczekiwanym
zakończeniu robót zasadniczych. Wciąż nie uruchomiono wówczas jednak
w pełni zdalnego sterowania ruchem pociągów w kutnowskim węźle kolejowym, przez który oprócz samej magistrali przebiegają linie: 16 do Łodzi, 18 do Piły przez Bydgoszcz oraz 33 do Brodnicy przez Płock. Teraz zarządca infrastruktury potwierdził, że nowe lokalne centrum sterowania (LCS) rozpoczęło normalną pracę. – Nadzór nad ruchem kolejowym na odcinku między Starą Wsią a Barłogami (obszar LCS Kutno) odbywa się już w całości z jednego miejsca, tj. z Kutna – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wciąż czekamy natomiast na pełne uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP), który w ramach odrębnego kontraktu przygotowuje Aldesa Construcciones Polska. – Zamontowaliśmy już wyświetlacze peronowe pod wiatami, zainstalowany został monitoring, stanęły słupki SOS. Trwa konfiguracja urządzeń – relacjonuje przedstawiciel PLK.
Pełne uruchomienie w ciągu kilku tygodni
– Wykonawca ma zakończyć prace do końca IV kwartału [tego roku] – zapowiada nasz rozmówca. Termin finalizacji przedsięwzięcia jest więc zgodny z podawanym przez Polskie Linie Kolejowe siedem miesięcy temu. Należy przy tym zaznaczyć, że jest on opóźniony w stosunku do początkowego harmonogramu, a zarządca infrastruktury tłumaczył przesunięcie zmianą założeń dotyczących sposobu mocowania ekranów.
Spółka zapewnia, że system informacji podniesie komfort podróżnych, bo da im dostęp do najbardziej aktualnych informacji o ruchu i ewentualnych utrudnieniach. Dane o opóźnieniach mają być prezentowane w oparciu o czujniki rozmieszczone przy torach, które automatycznie przekażą do SDIP komunikat o wyjeździe pojazdu z poprzedniego posterunku. Póki co podróżni muszą oprzeć się na wygłaszanych komunikatach megafonowych. W Kutnie i na okolicznych przystankach rozwieszono też plakatowe rozkłady jazdy, a utrudnienia można śledzić poprzez internetowy Portal Pasażera. – Prowadzone prace nie wpływają na ruch pociągów pasażerskich ani towarowych – podkreśla Rafał Wilgusiak.