Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
22-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione
fot. Łukasz Bryłowski/PKP PLK
Kończy się bardzo opóźniona modernizacja magistrali E20 pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem. Nastąpiło długo oczekiwane uruchomienie lokalnego centrum sterowania (LCS) w Kutnie, trwają też przygotowania do wdrożenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Ma on działać w pełni najpóźniej w grudniu.

Modernizacja magistrali E20 pomiędzy aglomeracjami warszawską i poznańską to jedna z najmocniej opóźnionych dużych inwestycji kolejowych w skali kraju. Rozpoczęła się w 2017 r., a pierwotne założenia mówiły o zakończeniu wszystkich prac w 3,5 roku. Najbardziej problematyczna okazała się realizacja robót w rejonie Kutna, za które odpowiada konsorcjum ZUE – Budimex – Strabag.

LCS działa, dynamiczna informacja jeszcze nie

W marcu tego roku informowaliśmy o długo oczekiwanym zakończeniu robót zasadniczych. Wciąż nie uruchomiono wówczas jednak w pełni zdalnego sterowania ruchem pociągów w kutnowskim węźle kolejowym, przez który oprócz samej magistrali przebiegają linie: 16 do Łodzi, 18 do Piły przez Bydgoszcz oraz 33 do Brodnicy przez Płock. Teraz zarządca infrastruktury potwierdził, że nowe lokalne centrum sterowania (LCS) rozpoczęło normalną pracę. – Nadzór nad ruchem kolejowym na odcinku między Starą Wsią a Barłogami (obszar LCS Kutno) odbywa się już w całości z jednego miejsca, tj. z Kutna – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wciąż czekamy natomiast na pełne uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP), który w ramach odrębnego kontraktu przygotowuje Aldesa Construcciones Polska. – Zamontowaliśmy już wyświetlacze peronowe pod wiatami, zainstalowany został monitoring, stanęły słupki SOS. Trwa konfiguracja urządzeń – relacjonuje przedstawiciel PLK.

Pełne uruchomienie w ciągu kilku tygodni

– Wykonawca ma zakończyć prace do końca IV kwartału [tego roku] – zapowiada nasz rozmówca. Termin finalizacji przedsięwzięcia jest więc zgodny z podawanym przez Polskie Linie Kolejowe siedem miesięcy temu. Należy przy tym zaznaczyć, że jest on opóźniony w stosunku do początkowego harmonogramu, a zarządca infrastruktury tłumaczył przesunięcie zmianą założeń dotyczących sposobu mocowania ekranów.

Spółka zapewnia, że system informacji podniesie komfort podróżnych, bo da im dostęp do najbardziej aktualnych informacji o ruchu i ewentualnych utrudnieniach. Dane o opóźnieniach mają być prezentowane w oparciu o czujniki rozmieszczone przy torach, które automatycznie przekażą do SDIP komunikat o wyjeździe pojazdu z poprzedniego posterunku. Póki co podróżni muszą oprzeć się na wygłaszanych komunikatach megafonowych. W Kutnie i na okolicznych przystankach rozwieszono też plakatowe rozkłady jazdy, a utrudnienia można śledzić poprzez internetowy Portal Pasażera. – Prowadzone prace nie wpływają na ruch pociągów pasażerskich ani towarowych – podkreśla Rafał Wilgusiak.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

inf. pras., oprac. ms. 01 stycznia 2023

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Pasażer

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Jakub Madrjas 24 listopada 2017

Pozostałe z wątku:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwa montaż urządzeń w LCS Kutno [zdjęcia]

inf. pras., oprac. ms. 01 stycznia 2023

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Pasażer

Będzie wygodniejsze przejście na perony w Kutnie

Jakub Madrjas 24 listopada 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij